Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tatra 1898 NW

                                                   

Obrazek

Rok po vzniku slavného „Präsidenta“ továrnu opustil první nákladní automobil,valník s nízkými naklápěcími bočnicemi a střechou vagonového typu. Značka NW (později Tatra) tak patřila mezi první na světě, které vyrobily nákladní vozidlo, a je jednou z mála automobilek,která se této výrobě věnuje bez přerušení až dodnes.V samotných počátcích výroby byly automobily označeny názvy v němčině (Präsident, Meteor,Nesselsdorf, Wien, Bergsteiger, Versucher, Auhof,Spitzbub, Rennwagen, A-Vierer, Neuer Vierer,Zweier) a měly ploché motory uložené v zadní části. Podobně byl koncipován i první nákladní automobil s pohonnou jednotkou vzadu pod podlahou.První nákladní automobil z roku 1898 poháněly dva motory Benz, stejného typu jako u Präsidenta,spojené zubovou spojkou ovládanou pákou z místa řidiče. Levý motor se startoval klikou, pravý motor spojkou od běžícího levého motoru. Měly společný zplynovač, každý motor měl vlastní tlumič výfuku. Chlazení bylo odpařovací, dva 32litrové zásobníky vody byly na zadní straně korby. Horká vodní pára vystupovala potrubím na střechu úložné plochy, kde kondenzovala a trubkami se vracela zpět do chladicího systému. Na obdélníkovém ocelovém rámu spočívala přední náprava se dvěma eliptickými listovými pružinami,zadní pevná náprava byla zavěšena na dvou dvojicích vinutých pružin. K řízení sloužila jednoramenná páka. Všechna kola byla dřevěná, s ocelovým ráfkem.První nákladní automobil se nedochoval, pouze výkresová dokumentace k němu a několik fotografií.Podobně jako při replice Präsidenta, také toto vozidlo bylo v roce 1979 postaveno znovu a je součástí expozice podnikového muzea Tatra.V roce 1900 byl první nákladní automobil zmodernizován:dostal volant, 4stupňovou převodovku a jeden 2válcový motor NW objemu 3188 cm3(ø 125 × 130 mm) o výkonu 12 k/8,8 kW při 900ot/min.

Technická data:

Dva čtyřdobé ležaté dvouválcové kapalinou chlazené motory zn. Benz s protilehlými válci, ř 120 ×120 mm, 2 × 2714 cm

(dohromady 5428 cm3),rozvod SV, výkon dohromady 13,2 k/9,72 kW při 600 ot/min. Převodovka 3+Z, řazení dvojicí ručních pák před řidičem. Rozvor 2000 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1200/1200 mm, celkové rozměry 4590 × 1720 × 2865 mm, ložná plocha 3510 ×1720 mm, ř kol vpředu/vzadu 750/900 mm, rychlost 15 km/h. 

Model vydalo :ABC

Autor-R.Vyškovský

M1:32